פטרה - העיר האסורה - סלע האדום

לאחר מספר ביקורים בירדן ופטרה בפרט, הרי היא העיר האסורה שחצובה בסלע האדום. ללא ספק מראה מרהיב ומומלץ לבקר.

ממלכת ירדן מכניסת אורחים מאין כמוה. אירוח עתיר פינוקים ונוחות בסגנון מערבי ואתרים אותנטיים רבים, שטרם התמסחרו ואיבדו מצביונם. ירדן מושכת אליה מטיילים רבים בשל הנופים המיוחדים שבה. לצד אתרים ארכיאולוגיים חשובים יש בה שמורות טבע ואפשרויות לטיולי שטח מאתגרים ולא פחות חשוב מכך, תושבים מסבירי פנים.

פטרה היא עיר נבטית קדומה המפורסמת בארמונות הקבורה שלה החצובים באבן החול של הרי אדום, ומכאן שמה בעברית הסלע האדום. לפני כן הייתה במקום עיר אדומית. 

לפני שהגענו לפטרה, ביקרנו באותו סופ"ש בעקבה, לאחר מכן עברנו לטיולי ג'יפים בוואדי רם העצום בגודלו. ורק ביום השלישי נכנסנו לעיר האסורה.


העיר הייתה בירת הנבטים ונבחרה ביוזמה פרטית כאחד משבעת פלאי תבל החדשים. פטרה שוכנת בדרום ירדן, כמאה ק"מ צפונית לעקבה. היא מכונה גם "העיר הוורודה" , הסלע האדום, העיר האסורה, בפי התושבים המקומיים בשל גוון המסלע.


 פטרה נמצאת בדרום ירדן בגובה של 885 מטר מעל פני הים. הדרך המקובלת להגיע לפטרה היא מהכפר הסמוך ואדי מוסא דרך קניון ה"סיק". הקניון עצמו צר למדי, ורוחבו אינו עולה על מטרים ספורים, בעוד שקירותיו מגיעים לגובה של כמאה מטרים. 


צלעות הקניון עשויות אבן חול נובית בצבע אדמדם, ועל קירותיו ניתן למצוא תבליטים של אלים נבטים, כתבים ופסלים. לאורך צלעות הקניון ניתן למצוא שרידים של אקוודוקטים שנועדו להעביר מים לעיר. פטרה מפורסמת כיום בזכות המבנים החצובים במורדות ההר שנשתמרו היטב עד ימינו. הידוע מכולם הוא קבר מלכותי מפואר בשם "אוצר פרעה" (אלחזנה), שלצורך פיסולו הוזמנו אומנים מאלכסנדריה.

 גובהו 33.77 מטר ורוחבו 24.90 מטר, והוא נחצב מלמעלה כלפי מטה. את הרווח שבין העמודים הצדדיים מפארים פסלי ענק של רוכבי סוסים. 


עד העת האחרונה זוהתה פטרה כקדש המקראית. הזיהוי התבסס על התרגום לארמית בו נקראה קדש בשם רקם וקדש ברנע בשם רקם גיאה או רקם גיעה: "מהלך חד עשר יומין מחורב אורח טורא דשעיר עד רקם גיאה" (תרגום אונקלוס על דברים א' ב: "אַחַד עָשָׂר יוֹם מֵחֹרֵב דֶּרֶךְ הַר שֵׂעִיר עַד קָדֵשׁ בַּרְנֵעַ"). יוסף בן מתתיהו המשיך את גלגול השם רקם לפטרה: "ורקם (מלך מדין), אשר שמו היה כשם העיר, המרכז והבירה של כל ערב, אשר עדיין נקראת על ידי האומה הערבית בשם א-רקם על שם המלך שבנה אותה. אבל היוונים כינוה פטרה". מכאן שקדש היא פטרה, הסלע האדום בירדן. סלע' או 'צור' מתורגם ליוונית: πετρα - פטרה). 


במקום אחר מציין יוסף בן מתתיהו שפטרה נקראה לפני לכן בשם "ארקי" או "ערקא בשנת 1840 חשבו החוקרים כי מצאו מיקום חדש לקדש לפי הדמיון בשם לעין גדייס בנגב. אולם כשהתברר שאין קשר בין השמות ו"גדייס" היא "שוקת" בערבית, על שם השוקת שהייתה במקום, "העבירו" את המיקום לעין קודיראת הסמוכה ופטרה נעלמה מן התנ"ך. כיום עין קודיראת מסומנת במפות כקדש ברנע. 


לפי המסורת הבדווית בפטרה, זה המקום בו הכה משה בסלע, כאן נקברה מרים, אחות משה, וכאן גם מת אהרון על הור ההר, ג'בל הרון בערבית. הנחל העובר בפטרה נקרא ואדי מוסא, על שמו של משה רבנו, וכך גם שם העיר הסמוכה.


אז אם אתם רצים בודדים או קבוצת חברים שמחפשים נופש ריצה בשילוב אתגר וחוויה משותפת. תיירות ריצה מרתון/חצי מרתון/ 10 ק"מ או ריצת טיול בשילוב נופש וחברים. רוצים להצטרף לקבוצה שיוצאת לחו"ל? 

צרו איתי קשר לקבלת חבילה מושלמת בהתאמה אישית עם אפשרות לתכנית אימונים מלאה. 

כנסו למרתונים שרצנו בחו"ל ותתרשמו מהחוויה https://bit.ly/3SEgFL5

המאמר נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך מיועד לנשים וגברים כאחד.